PENGARUH SELF-EFFICACY TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PADA MATERI STATISTIKA KELAS VIII

Authors

  • Arinal Haqqul Unhasy
  • Sari Saraswati Universitas Hasyim Asy’ari

DOI:

https://doi.org/10.33752/cartesian.v2i2.2887

Keywords:

Self-Efficacy, Problem Solving Ability, Statistics

Abstract

Self-efficacy is an individual's belief in their ability to manage and organize the steps needed to achieve their goals. Students' confidence in the subject being studied is very important in solving problems. The purpose of this study was to determine the effect of self-efficacy on mathematical problem solving abilities in class VIII statistics material. The method used in this research is a survey. The research subjects were students of class VIII which consisted of 38 students. Test and questionnaire methods were used for data collection techniques. Data analysis technique with the help of SPSS 25 software with normality test, linearity test, and simple linear regression test. The results of the study stated that self-efficacy had no effect on the ability to solve mathematical problems in statistical material for class VIII A SMP Islam Mbah Bolong with regression equations .

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Rigorous Mathematical Thingking (RMT) terhadap Kemampuan Literasi Statistik Siswa SMPN 3 Tamban. Skripsi. Banjarmasin: Universitas Islam Negeri Antasari, 21–31.

Alawiyah, T., & Saraswati, S. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Di Mts Midanutta’Lim. Jurnal Cartesian (Jurnal Pendidikan Matematika), 1(2), 100–110.

Alhamuddin. (2014). Sejarah Kurikulum di Indonesia. Nur El-Islam, 1(2), 48–58.

Alifia, N. N., & Rakhmawati, I. A. (2018). Kajian Kemampuan Self-Efficacy Matematis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(1), 44–54.

Anshari, H. (2017). Pengaruh Pendekatan Realistik Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika dan Self-Efficacy Siswa SMP Taman Harapan Medan. Tesis. Medan: Universitas Negeri Medan.

Azwar, S. (2010). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jatisunda, M. G. (2017). Hubungan Self-Efficacy Siswa SMP dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Theorems (The Original Research of Mathematics), 1(2), 24–30.

Kemendikbud. (2016). Salinan Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 21 Tahun 2016 Tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Kemendikbud.

Kurniawan, Setiawan, & Hidayat. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp Berbantuan Soal Ontekstual Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(5),Siswa Pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakag) di SMPn Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 166–175.

Meisy, M. S. M., Tri Aniah, & Siti Salamah. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Penyajian Data Kelas Ix Smp Sungai Raya. Jurnal Cartesian (Jurnal Pendidikan Matematika), 1(2), 91–99.

Resmiati, T., & Hamdan, H. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Self-Efficacy Siswa Sekolah Menengah Pertama. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(4), 177.

Rosyida, F., Utaya, S., & Budijanto, B. (2016). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Self-Efficacy terhadap Hasil Belajar Geografi Di SMA. Jurnal Pendidikan Geografi, 21(2), 17–28.

Rosyidah, U., & Mustika, J. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Materi Statistika Kelas IX. Journal of Mathematics Education, 2(1), 15–29.

Saputri, G. L., Wardono, & Karisudin, I. (2019). Pentingnya Kemampuan Literasi Matematika dan Pembentukan Kemampuan 4C dengan Strategi REACT (Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transfering). PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 563–571.

Setiawan, M. A. (2018). Model Konseling Kelompok Teknik Problem Solving Teori dan Praktik untuk Meningkatkan Self Efficacy Akademik. Deepublish.

Standar Isi Permendikbudristek No. 7 Tahun 2022. (n.d.). Permendikbudristek no 7 th 2022 standar isi pendidikan.

Subaidi, A. (2016). Self-efficacy siswa dalam pemecahan masalah matematika. Sigma, 1(2), 64–68.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuatitatif. Alfabeta.

Utami, R. W., & Wutsqa, D. U. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dan self-efficacy siswa SMP negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 166.

Published

2023-04-30

How to Cite

Haqqul, A., & Saraswati, S. . (2023). PENGARUH SELF-EFFICACY TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PADA MATERI STATISTIKA KELAS VIII. Cartesian: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 119–128. https://doi.org/10.33752/cartesian.v2i2.2887