Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantuan Powerpoint Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Lingkaran Kelas VIII

Authors

  • Shofia Wahida IAIN Kudus
  • Nanang Nabhar Fakhri Auliya IAIN Kudus

DOI:

https://doi.org/10.33752/cartesian.v3i02.6057

Keywords:

Hasil Belajar, Matematika, Model Pembelajaran Mind Mapping

Abstract

This research aims to prove whether or not there is an influence of the Mind Mapping Type Cooperative Learning Model Assisted by Powerpoint on the Mathematics Learning Outcomes of Class VIII Students on Circle Concept Material. This research uses a quantitative approach with an experimental type of research. Meanwhile, the design applied is a true experimental design in the form of a posttest only control design. The data collection method in this research used a multiple choice test with 10 questions. Collecting the data obtained, the results of the calculations obtained an average value for the experimental class of 69, while the average value for the control class was 51. Based on the results of hypothesis testing using SPSS, the results obtained were a value of  = 1,670. So, is rejected or  is accepted. This research resulted that the mathematics learning outcomes of students who were subjected to the mind mapping learning model in the experimental class were better than the mathematics learning outcomes of students in the control class who were subjected to the direct learning model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arif. A, S. (2013). The Development Of Mathematics Learning Instrument By Using Realistic Setting Cooperative STAD Type For Basic Competnce Of Fraction Number. Jurnal Daya Matematis, 1(2), 223–233.

Al Hilal, A. Y., & Auliya, N. N. F. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Menggunakan Microsoft PowerPoint pada Materi Peluang. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(2), 227-242.

Ananta, A. R., & Waryanto, N. H. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif dengan pendekatan kontekstual materi lingkaran kelas Viii SMP. Jurnal Pedagogi Matematika, 7(4), 11-19.

Azizah, D. (2017). Eksperimentasi pembelajaran realistik ditinjau dari aktivitas belajar siswa pada materi segiempat. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 57-69.

Bahri, S. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas V Sd Negeri Lariang Bangi Ii Kota Makassar.

Fitroh, R., Khabibah, S., & Sa'adah, N. (2023). Efektivitas Pembelajaran Matematika Materi Segiempat Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Ditinjau Dari Hasil Belajar. Cartesian: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 16-22.

Ilmiyah, N., Sari, A. C., & Febrianto, R. D. (2021). Pengaruh Tingkat Pemahaman Peserta Didik terhadap Hasil Belajar Matematika pada Materi Lingkaran dalam Masa Pandemi Covid-19. MAJAMATH: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(2), 113-124.

Indriyani, R. D. (2010). Penerapan Strategi Pembelajaran Mind Mapping dalam Pembelajaran Matematika sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Teorema Pythagoras (PTK Pembelajaran Matematika Kelas VIII SMP Muhammadiyah 9 Gemolong) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Norsanty, U. O., & Chairani, Z. (2016). Pengembangan lembar kerja siswa (LKS) materi lingkaran berbasis pembelajaran guided discovery untuk siswa SMP kelas VIII. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 12-23.

Sugiyono, S. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanti, S. (2016). Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 25–37.

Swadarma, D. (2013). Penerapan mind mapping dalam kurikulum pembelajaran. Elex Media Komputindo.

Tuzahro, F., Isnani, & Ponoharjo. (2023). Keefektifan Sdl Dengan Student Centered Approach Terhadap Self Efficacy Dan Penalaran Matematis. Cartesian: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.33752/cartesian.v3i1.4794

Van De Wall, J. A. (2008). Matematika Sekolah Dasar dan Menengah Pengembangan Pengajaran. Jakarta: Erlangga.

Published

2024-04-30

How to Cite

Wahida, S., & Nanang Nabhar Fakhri Auliya. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantuan Powerpoint Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Lingkaran Kelas VIII . Cartesian: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(02), 76–82. https://doi.org/10.33752/cartesian.v3i02.6057