Pengaruh Model Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa
DOI:
https://doi.org/10.33752/cartesian.v3i02.5755Keywords:
kemampuan numerasi, model pembelajaran, PMRIAbstract
The aim of this research is to determine the influence of the Indonesian Realistic Mathematics Education (IRME) learning model. The subjects of this research were 10th grade students at a public high school in Yogyakarta. This type of research uses experimental research with a quasi-experimental or quasi-experimental design. The data collection technique uses a distribution of pretest and posttest questions. The research instrument used was a test sheet. The data analysis used was the normality test, homogeneity test, and paired sample t-test. The results of the research show that there is a difference in the average score between the pretest and posttest which shows that there is a significant increase in the average of 33.30. The hypothesis results show a comparison of the tcount and ttable tests, where the tcount value is
26.281 and the ttable value is 2.030. This means that the value of tcount > ttable. This means that the Indonesian Realistic Mathematics Education (IRME) learning model influences students' numeracy abilities.
Downloads
References
Aura Diva, S., Khafidin, D., & Ulya, H. (2022). Pengaplikasian PMRI Dengan Soal HOTS Guna Meningkatkan Kompetensi Literasi Numerasi Dalam Asesmen Kompetensi Minimum. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNAPMAT), 0(0), 138–148.
https://conference.umk.ac.id/index.php/snapmat/article/view/191
Baharuddin, M. R., Sukmawati, S., & Christy, C. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 90–101.
Chairiyah, Y. (2021). Sejarah Perkembangan Sistem Pendidikan Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 48–60. https://doi.org/10.21154/maalim.v2i01.3129
Dahlan, A. H. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Untuk Meningkatkan Ketertarikan Belajar Matematika. JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 8–14. https://doi.org/10.30598/jupitekvol1iss1pp8-14
Dantes, N., & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan Literasi Sekolah Dan Literasi Numerasi Melalui Model Blanded Learning Pada Siswa Kelas V SD Kota Singaraja. WIDYALAYA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269–283. http://jurnal.ekadanta.org/index.php/Widyalaya/article/view/121
Fardani, Z., & Surya, E. (2017). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis dalam pembelajaran matematika untuk membangun karakter bangsa. Jurnal Pendidikan, 2(2), 1–7.
Gallian, J. (2017). Contemporary Abstract Algebra (9th ed.). Cengage Learning. Julaeha, S. (2019). Problematika Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Karakter.
Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 157.
https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.367
LILY, S. (2021). Analisis Tingkat Kesulitan Belajar Matematika Secara Daring Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 1(3), 187–192. https://doi.org/10.51878/cendekia.v1i3.469
Nilawijaya, R. (2021). Nilai Pendidikan Karakter Film Rudy Habibie Sutradara Hanung Bramantyo. Jurnal Pesona, 7(1), 25–37. https://doi.org/10.52657/jp.v7i1.1378
Nuna, M. et al. (2022). Analisis Reformasi Birokrasi Dalam Meningkatkan Kompetensi Sumber Daya Manusia Aparatur Sipil Negara di Kecamatan Buntulia Kabupaten Pohuwato. Economic and Digital Business Review, 3(2), 356–368.
Nurkamilah, M., Nugraha, M. F., & Sunendar, A. (2018). Mengembangkan Literasi Matematika Siswa Sekolah Dasar melalui Pembelajaran. Matematika Realistik Indoneisa.THEOREMS, 2 (2)(2), 70–79. https://redirect.is/g7bat78. [diakses pada
tanggal 20 November 2020
Oktavia, F. T. A., & Qudsiyah, K. (2023). Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Pembelajaran Matematika Di Smk Negeri 2 Pacitan. Jurnal Edumatic : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1). https://doi.org/10.21137/edumatic.v4i1.685
Rawani, D., & Dina Octaria. (2023). Pembelajaran Sudut melalui Tarian Kreasi Sumatera Selatan Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia di SMP. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.31851/indiktika.v6i1.13210
Sakura, S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Matematika menggunakan Media Kongkrit Siswa Kelas IV SDN Mekar Tani. Meretas: Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(2), 111. https://doi.org/10.52947/meretas.v9i2.316
Sudarsana, I. K., & Putra, I. B. M. A. (2018). Peran Keluarga dan Masyarakat dalam Desenralisasi Pendidikan Nasional. Maha Widya Bhuwana, 1(1), 10–18.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Buku Metode Penelitian. In Metode Penelitian (pp. 32–41).
Sulfemi, W. B. (2019). Manajemen Pendidikan Berbasis Multi Budaya. Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Muhammadiyah Bogor., 1(1), 1–165. https://osf.io/preprints/inarxiv/647wy/
Zul Hanifah, S., Febriana, K., & Sandha, S. (2022). Meta Analisis: Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2), 153–164. https://doi.org/10.31316/jderivat.v9i2.4240
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Amelia Anggun Wijayanti, Nafida Hetty Marhaeni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted Cartesian: Jurnal Pendidikan Matematika (e-ISSN: 2809-0918) for publication, copyright publishing of the article shall be assigned/transferred to Mathematics Education Department, Universitas Hasyim Asyari Jombang, Indonesia as publisher of the journal.
The contents of the articles and advertisements published in the Cartesian: Jurnal Pendidikan Matematika are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.