Pengaruh Model Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa

Authors

  • Amelia Anggun Wijayanti Universitas Mercu Buana Yogyakarta
  • Nafida Hetty Marhaeni Universitas Mercu Buana Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.33752/cartesian.v3i02.5755

Keywords:

kemampuan numerasi, model pembelajaran, PMRI

Abstract

The aim of this research is to determine the influence of the Indonesian Realistic Mathematics Education (IRME) learning model. The subjects of this research were 10th grade students at a public high school in Yogyakarta. This type of research uses experimental research with a quasi-experimental or quasi-experimental design. The data collection technique uses a distribution of pretest and posttest questions. The research instrument used was a test sheet. The data analysis used was the normality test, homogeneity test, and paired sample t-test. The results of the research show that there is a difference in the average score between the pretest and posttest which shows that there is a significant increase in the average of 33.30. The hypothesis results show a comparison of the tcount and ttable tests, where the tcount value is

26.281 and the ttable value is 2.030. This means that the value of tcount > ttable. This means that the Indonesian Realistic Mathematics Education (IRME) learning model influences students' numeracy abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amelia Anggun Wijayanti, Universitas Mercu Buana Yogyakarta

Pendidikan Matematika

References

Aura Diva, S., Khafidin, D., & Ulya, H. (2022). Pengaplikasian PMRI Dengan Soal HOTS Guna Meningkatkan Kompetensi Literasi Numerasi Dalam Asesmen Kompetensi Minimum. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNAPMAT), 0(0), 138–148.

https://conference.umk.ac.id/index.php/snapmat/article/view/191

Baharuddin, M. R., Sukmawati, S., & Christy, C. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 90–101.

Chairiyah, Y. (2021). Sejarah Perkembangan Sistem Pendidikan Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 48–60. https://doi.org/10.21154/maalim.v2i01.3129

Dahlan, A. H. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Untuk Meningkatkan Ketertarikan Belajar Matematika. JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 8–14. https://doi.org/10.30598/jupitekvol1iss1pp8-14

Dantes, N., & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan Literasi Sekolah Dan Literasi Numerasi Melalui Model Blanded Learning Pada Siswa Kelas V SD Kota Singaraja. WIDYALAYA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269–283. http://jurnal.ekadanta.org/index.php/Widyalaya/article/view/121

Fardani, Z., & Surya, E. (2017). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis dalam pembelajaran matematika untuk membangun karakter bangsa. Jurnal Pendidikan, 2(2), 1–7.

Gallian, J. (2017). Contemporary Abstract Algebra (9th ed.). Cengage Learning. Julaeha, S. (2019). Problematika Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Karakter.

Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 157.

https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.367

LILY, S. (2021). Analisis Tingkat Kesulitan Belajar Matematika Secara Daring Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 1(3), 187–192. https://doi.org/10.51878/cendekia.v1i3.469

Nilawijaya, R. (2021). Nilai Pendidikan Karakter Film Rudy Habibie Sutradara Hanung Bramantyo. Jurnal Pesona, 7(1), 25–37. https://doi.org/10.52657/jp.v7i1.1378

Nuna, M. et al. (2022). Analisis Reformasi Birokrasi Dalam Meningkatkan Kompetensi Sumber Daya Manusia Aparatur Sipil Negara di Kecamatan Buntulia Kabupaten Pohuwato. Economic and Digital Business Review, 3(2), 356–368.

Nurkamilah, M., Nugraha, M. F., & Sunendar, A. (2018). Mengembangkan Literasi Matematika Siswa Sekolah Dasar melalui Pembelajaran. Matematika Realistik Indoneisa.THEOREMS, 2 (2)(2), 70–79. https://redirect.is/g7bat78. [diakses pada

tanggal 20 November 2020

Oktavia, F. T. A., & Qudsiyah, K. (2023). Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Pembelajaran Matematika Di Smk Negeri 2 Pacitan. Jurnal Edumatic : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1). https://doi.org/10.21137/edumatic.v4i1.685

Rawani, D., & Dina Octaria. (2023). Pembelajaran Sudut melalui Tarian Kreasi Sumatera Selatan Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia di SMP. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.31851/indiktika.v6i1.13210

Sakura, S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Matematika menggunakan Media Kongkrit Siswa Kelas IV SDN Mekar Tani. Meretas: Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(2), 111. https://doi.org/10.52947/meretas.v9i2.316

Sudarsana, I. K., & Putra, I. B. M. A. (2018). Peran Keluarga dan Masyarakat dalam Desenralisasi Pendidikan Nasional. Maha Widya Bhuwana, 1(1), 10–18.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Buku Metode Penelitian. In Metode Penelitian (pp. 32–41).

Sulfemi, W. B. (2019). Manajemen Pendidikan Berbasis Multi Budaya. Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Muhammadiyah Bogor., 1(1), 1–165. https://osf.io/preprints/inarxiv/647wy/

Zul Hanifah, S., Febriana, K., & Sandha, S. (2022). Meta Analisis: Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2), 153–164. https://doi.org/10.31316/jderivat.v9i2.4240

Published

2024-04-30

How to Cite

Wijayanti, A. A., & Marhaeni, N. H. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa. Cartesian: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(02), 44–52. https://doi.org/10.33752/cartesian.v3i02.5755