Tathbiq Washilah Aflām al Kartun al Arabiyyah Fi Tarqiyyah Itqān al Mufradāt al Arabiyyah li Tholibāt al Fashl al Tāsi’ Fi al Madrasah al Tsanawiyah “ Al Washoya” Ngoro Jombang
DOI:
https://doi.org/10.33752/el-fusha.v5i2.6789Kata Kunci:
Cartoon arabic, Medium films, VocabularyAbstrak
This research is motivated by the lack of mastery of vocabulary among students, and that there are students who feel fear and embarrassment during the process of giving vocabulary and learning the Arabic language because they find it difficult to memorize vocabulary, and the students’ lack of interest in vocabulary when learning the Arabic language process. As for the results of the research, we can be summarized as follows: (1) The method of cartoon films is a simple method, which helps facilitate students’ understanding of the concept of learning so that they can achieve good achievements. Using the medium of cartoons makes students excited and gives greater interest in continuing to learn the Arabic language. (2) Learning is more continuous and productive, can adapt learning time, eliminate the boredom of demands in learning, increase the motivation of demands in learning something or arouse the passion for learning. (3) The factors supporting the application of the cartoon film method are the availability of the cartoon film method that is easy to make, auxiliary devices such as LCD screens, plugs, speakers, laptops, as well as whiteboards or walls. Inhibiting factors There are still students who still have difficulty reading Arabic and this usually happens to students who are not from religious schools but from primary schools so that the ability of students to read Arabic is still lacking.
Unduhan
Referensi
نور النَتة,2021. عالية استخدام األفالم الكرتونية في تعليم المفردات لدى الطالب في مدرسة بحر العلوم اإلبتدائية مجوساري مجوكرتو, جامعة موالنا ملك إبراهيم اإلسالمية الحكومية ماالنج.
Arsyad, Azhar. (2018). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. Jurnal: AXIOM, UIN Medan, Vol.VII, no.1.
Effendy, Ahmad Fuad. (t.t.). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. T.P.
Ghofur, Abdul, and Restu Budiansyah Riski. “Pendidikan Bahasa Arab Di Era Digital: Tantangan, Peluang Dan Strategi Menuju Pembelajaran Yang Efektif.” El-Fusha: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan 5, no. 1 (2024): 15–28. https://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/alfusha/article/view/6697.
Hafid, Abdul. (2011). Sumber dan Media Pembelajaran. Jurnal Jurusan Pendidikan Agama Islam Fakultas tarbiyah dan Keguruan: Sulesana. Vol.6, no.2.
Haq, Jadil. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Peserta Didik Kelas XI Mipa Madrasah Aliyah di Kanang Kab. Polman. Parepare: IAIN Parepare.
Hasanah, Umrotul., Nulhakim, Lukman. (2015). Pengembangan film animasi sebagai Media pembelajaran konsep fotosintesis. Serang: Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Herdiannanda, Dea. (2010). Pemanfaatan Audio Visual (Film Kartun) Sebagai Media Bantu Siswa dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Mandarin DI SMA NEGERI 4 SURAKARTA. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Hilmi M, Hasmiyah N. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Digital dalam Pengajaran Bahasa Arab Maulana Malik Ibrahim Malang. Surabaya : ICONITIES.
Khasanah, Nurrul. (2016). Peningkatan Penguasaan Kosakata dalam Pembelajaran Bahasa Arab dengan Penggunaan Media Gambar. Skripsi Jurusan Tarbiyah Fakultas Agama Islam UM Surakarta.
Muhson, Ali. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal : Pendidikan Akutansi Indonesia. Vol. VIII, no.2.
Nengrum, Thityn Ayu., Arif, Muh. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab. Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, Vol. 9, No. 1.
Pritasari, Retno., Rukmi, Asri Susetyo. (2014). Penggunaan Media Film Kartun Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita Siswa Kelas V Sekolah Dasar. JPGSD.Volume 02 Nomor 02.
Pritasari, Retno., Rukmi, Asri Susetyo. (2014). Penggunaan Media Film Kartun Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita Siswa Kelas V Sekolah Dasar. JPGSD.Volume 02 Nomor 02.
Ramli, Moh. (2012). Media dan Teknologi Pembelajaran. IAIN Antasari Banjarmasin. T.P.
Widiatmika, Made. (2015). Pengembangan Film Seri Animasi 2d “Ceria Made” sebagai Media Pembelajaran BIPA di Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (Karnapati). Vol.2,No.2.
Wiranti, Ika Wahyu. (2015). Pengaruh Film Animasi Terhadap Motivasi Belajar pada Anak TK. Jurnal Ilmu Pendidikan. Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Didaktika. Vol. 16, No. 1. T.P.