Tatbiq Thoriqoh al Insya’ al Muwajjah Li Tahsin Mahārah al Kitābah Fi Ta’lim al Lughah al ‘Arabiyyah Bi Madrasah al Tsānawiyah al Islamiyyah “ Ar Rahmān “ Sumoyono , Jombang
DOI:
https://doi.org/10.33752/el-fusha.v5i2.6772Keywords:
Insha' al-Muwajjah, Arabic Language Learning, Maharah KitabahAbstract
Writing skills are one of the language skills taught to students in learning Arabic. The Insha' al Muwajjah method is a support for understanding writing skills in Arabic. The aims of this research are (1) to determine the application of the insya' al Muwajjah method to improve writing skills in Arabic language learning in class writing in Arabic language learning in class XI MA Ar-Rahman Sumoyono Jombang. This research uses qualitative research with a descriptive approach. Data obtained using Observation, Interview and Documentation methods. From the results of observations carried out by researchers, the Insya' al Muwajjah method applied at MA Ar-Rahman Sumoyono Jombang uses the insya' al muwajjah narrative or story method. The supporting and inhibiting factors from the research results are Supporting Factors (1) qualified teachers (2) methods that are easy to understand (3) teaching materials that meet the requirements in the learning process (3) high enthusiasm of the students. Inhibiting Factors (1) students' different backgrounds (2) students' ability to memorize vocabulary often experiences difficulties because each student has a different absorption capacity, (3) lack of use of additional media (4) creativity of some students is not optimal in processing vocabulary into a sentence
Keyword : Insha' al-Muwajjah, Arabic Language Learning, Maharah Kitabah
Downloads
References
الكتاب أداب العالم والمتعلم فى الباب السابع في اداب العالم مع تلامذته وفيه اربعة عشر نوعا من الأداب
دوجلاس براون، مبادئ تعلم وتعليم اللغة, (الرياض: مكتب التربية العربي لدول الخليج،)1994، ص 170
هانز فير، معجم اللغة العربية الماصرة، (بيروت: مكتية لبنان، 1980)، ص.964
Jumriani, J. (2019). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN MAHARAH AL-KITABAH SISWA KELAS XI IPB SMAN 4 BANTAENG (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar), 4.
Jumriani, J. (2019). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN MAHARAH AL-KITABAH SISWA KELAS XI IPB SMAN 4 BANTAENG (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar), 4.
Nurhanifah, N. S., Problematika Mahasiswa Bahasa Arab dalam Meningkatkan Kemahiran Menulis Bahasa Arab, Vol. 5, 2021, In International Conference of Students on Arabic Language, 645.
Hidayat dan Putra, Meningkatkan Kemampuan Menulis Bahasa Arab Dengan Metode Insya’ Muwajjah : Studi Pada Santri Kelas IX, Vol. 3, Jurnal Pendidikan Indonesia, 2023, 757.
Eka Susanti, Efektivitas Pembelajaran Insya’ Muwajjah Untuk Meningkatkan Maharotul Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Pada Siswa Kelas VIII Mts Negeri 8 Muaro Jambi, Vol. 3, 2023, 5.
Hidayat dan Putra, Meningkatkan Kemampuan Menulis Bahasa Arab Dengan Metode Insya’ Muwajjah : Studi Pada Santri Kelas IX, Vol. 3, Jurnal Pendidikan Indonesia, 2023, 758.
Aisyatul Hanun, Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD dalam Pembelajaran Insya’, Vol. 10, 2019, 85-86.
Aisyatul Hanun, Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD dalam Pembelajaran Insya’, Vol. 10, 2019, 84.
Suwarma Al Muchtar, Metode Penelitian Kualitatif, (Bandung : Gelar Pustaka Mandiri, 2015) , 243
Amalia, T. Penggunaan media google form dalam evaluasi pembelajaran bahasa arab maharah kitabah. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 2019, h. 318.
Amalia, T. Penggunaan media google form dalam evaluasi pembelajaran bahasa arab maharah kitabah. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 2019, h. 318.
Parhan, Taksonomi Linguistik, Analisis Kesalahan Bahasa Dalam Pembelajaran Insya’, Vol. 1, 2022, Journal of Arabic & Arabic Studies, h. 141.
Khoirun Nisa’, Penerapan Insya`Muwajjah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab, journal on Arabic language and literature, Vol. o5, h. 90
Dwi Zakiyyah, penerapan ice breaking pada proses belajar guna meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV sd negeri sugihan 03, Vol. 2, hlm. 75
Ahmad Fuad effendi, Metodologi Pengajaran Bahasa Arab (Malang: Misykat, 2005) hlm. 1444-145
Supriyono, pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa Sekolah Dasar, Voll II, 2018, hlm 45
Ina Magdalena, Perbedaan individu peserta didik sekolah dasar, vol II, 2020, jurnal pendidikan dan sains, hlm 262
Ina Magdalena, Perbedaan individu peserta didik sekolah dasar, vol II, 2020, jurnal pendidikan dan sains, hlm 262
Abdul wahid, pentingnya media pembelajaran dalam meningkatkan prestasi belajar, Vol. 5, 2018, hlm. 3