Pendidikan Islam Perspektif Pesantren: Diferensiasi, Aplikasi dan Motivasi

Authors

  • Jasminto Universitas Hasyim Asy'ari

DOI:

https://doi.org/10.33752/tjiss.v1i1.1222

Keywords:

Islamic education, pondok pesantren, holistic, religious moderation

Abstract

This article discusses several definitions of Islamic education and gives guidelines to clarify the use of the definition. The article describes that the definition depicts the typology of Islamic education and institutions related to it. This will explain the different concepts that depend on the context of Islamic education, especially with regard to pondok pesantren. Later, the article elucidates the theoretical conception of Islamic education based on the Qur’an and hadith. This article argues that the primary motivation of the holistic approach of ‘Islamic education’ of pesantren can be used as the representative of Islamic education in the world that teaches religious moderation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mappasiara. “Pendidikan Islam (Pengertian, Ruang Lingkup Dan Epistemologinya).†Inspiratif Pendidikan, no. Vol 7, No 1 (2018): Jurnal Inspiratif Pendidikan (2018): 147–60. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Inspiratif-Pendidikan/article/view/4940/4403.

Muttaqin. “Pemikiran dan Manajemen Pendidikan NU dan Muhammadiyah.†NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, no. Vol 4 No 1 (2017): (April 2017) (2017): 1–39. http://ejurnal.iaiyasnibungo.ac.id/index.php/nurelislam/article/view/67.

Wahyuddin. “SUMBER-SUMBER PENDIDIKAN ISLAM (Penalaran, Pengalaman, Intuisi, Ilham Dan Wahyu).†Inspiratif Pendidikan, no. Vol 7, No 1 (2018): Jurnal Inspiratif Pendidikan (2018): 133–46. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Inspiratif-Pendidikan/article/view/4939/4402.

A Wage, A Sulaeman; W. “Pemberdayaan Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dan Perguruan Tinggi Umum.†Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, no. ISLAMADINA, Volume 17, No. 2, Juni 2016 (2016): 31–40. http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/ISLAMADINA/article/view/1324/1158.

Afrianto, Dedy. “Pandemi: Dari Kesehatan, Ekonomi, Hingga Politik.†Kompas.Id, 2020. https://bebas.kompas.id/baca/riset/2020/07/17/pandemi-dari-kesehatan-ekonomi-hingga-politik/.

Akmansyah, Muhammad. “Al-Quran dan Al-Sunnah Sebagai Dasar Ideal Pendidikan Islam.†Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, no. Vol 8, No 2 (2015): Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam (2015): 127–42. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/ijtimaiyya/article/view/914.

Alwi, B Marjani. “PONDOK PESANTREN: Ciri Khas, Perkembangan, Dan Sistem Pendidikannya.†Lentera Pendidikan, no. Vol 16, No 2 (2013): Jurnal Lentera Pendidikan (2013): 205–19. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/lentera_pendidikan/article/view/509.

Arifin, Zainal. “Budaya Pesantren Dalam Membangun Karakter Santri.†Al Qodiri : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Keagamaan, no. Vol 6 No 1 (2014): April (2014): 1–22. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/qodiri/article/view/1158/801.

Badiusman, Badiusman. “Pembinaan Disiplin Beribadah Santri di Pondok Pesantran Iqra’ Barung-Barung Balantai Kecamatan Koto XI Tarusan Kabupatan Pesisir Selatan.†Ruhama : Islamic Education Journal, no. Vol 1, No 1 (2018): Volume 1 No 1 Mei 2018 (2018). https://jurnal.umsb.ac.id/index.php/ruhama/article/view/818.

Dana, Muhammad Arya. “At-Tarbiyah Sebagai Konsep Pendidikan Dalam Islam.†INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama Dan Kebudayaan, no. Vol. 6 No. 1 (2020): Februari 2020 (2020): 88–104. http://jurnal.staih.ac.id/index.php/inovatif/article/view/138/92.

Samhi Muawan Djamal. “Pelaksanaan Nilai-Nilai Ajaran Islam Dalam Kehidupan Masyarakat Di Desa Garuntungan Kecamatan Kindang Kabupaten Bulukumba.†Jurnal Adabiyah 17, no. 2 (2017): 161–79. https://doi.org/10.24252/jad.v17i1i2a5.

Ferry Muhammad Siregar, Surahman Amin dan. “Ilmu dan Orang Berilmu dalam Al-qur’an: Makna Etimologis, Klasifikasi, dan Tafsirnya.†Empirisma: jurnal Pemikiran dan Kebudayaan Islam, no. Vol 24, No 1 (2015): Al-Qur’an dan Paradigma Tafsir (2015). https://jurnal.iainkediri.ac.id/index.php/empirisma/article/view/14.

Habibi, Moh. Mizan. “Corak Pendidikan Islam Inklusif.†EL TARBAWI, no. Vol 10, No 1 (2017) (2017). http://journal.uii.ac.id/Tarbawi/article/view/11900.

halil, Hermanto. “Inovasi Kurikulum Pesantren dalam Memproyeksikan Model Pendidikan Alternatif Masa Depan.†`Ulumuna: Jurnal Studi Keilsman, no. Vol 1 No 2 (n.d.): 146–68. http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/ulumuna/article/view/1477.

Heri Cahyono, Arief Rifkiawan Hamzah. “Agama dan Tantangan Budaya Modern Perspektif Islam.†FIKRI : Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, no. Vol 1 No 2 (2016): ISLAM DAN BUDAYA LOKAL (2016): 421–48. http://journal.iaimnumetrolampung.ac.id/index.php/jf/article/view/21.

Huda, Mualimul. “Eksistensi Pesantren Dan Deradikalisasi Pendidikan Islam Di Indonesia (Menyemai Spirit Toleransi Dan Pendidikan Islam Multikultural).†FOKUS Jurnal Kajian Keislaman Dan Kemasyarakatan, no. Vol 3, No 1 (2018) (2018): 87–102. http://journal.staincurup.ac.id/index.php/JF/article/view/458.

Huda, Sokhi. Islam Dan Politik: Doktrin, Realitas, Dan Akses Sosiologisnya, 1999. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.32841.44640.

Husin, Husin. “Pendidikan Agama Islam di Amerika Serikat (Lembaga Pendidikan Islam).†Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, no. Al-Madrasah Vol. 2, No. 2, Januari-Juni 2018 (2018). https://jurnal.stiq-amuntai.ac.id/index.php/al-madrasah/article/view/23.

Ibda, Hamidulloh. “Relasi Nilai Nasionalisme dan Konsep Hubbul Wathan Minal Iman dalam Pendidikan Islam.†International Journal Ihya’ ’Ulum Al-Din, no. Vol 19, No 2 (2017) (2017). https://journal.walisongo.ac.id/index.php/ihya/article/downloadSuppFile/1853/67.

Imron Hamzah; Yudiawan, Agus, Ali; Hamzah. “Integrasi Kurikulum Pondok Pesantren Dalam Peningkatan Pemahaman Agama Islam Di SMP IT Nurul Yaqin Kabupaten Sorong.†Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, no. Vol 3 No 1 (2017): Al-Fikr (2017): 1–9. https://jurnal-tarbiyah.stainsorong.ac.id/index.php/alfikr/article/view/47/44.

Jasminto, Jasminto. “Sumbangsih Pesantren dalam Historiografi Nusantara Sebuah Kajian Pendidikan Islam.†Jurnal Islam Nusantara, no. Vol 1, No 1 (2017): Konsepsi Islam Nusantara (2017): 61–71. http://jurnalnu.com/new/index.php/as/article/view/61.

———. “Urgensi Teori Andragogi Dalam Memperkuat Visi Moderat Islam Di Indonesia.†Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, no. No Series 2 (2018): AnCoMS 2018: Book Series 2 (2018): 643–51. http://proceedings.kopertais4.or.id/index.php/ancoms/article/view/166.

Kahfi, Muhammad. “Peranan Muhammadiyah Sebagai Gerakan Islam Berkemajuan di Era Modern.†Al-Risalah, no. Vol 11 No 2 (2020): Al-Risalah : Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam (2020): 110–28. https://uia.e-journal.id/alrisalah/article/view/590.

Kholik, Abdul. “Pendidikan Islam Dan Fenomena Radikalisme Agama.†Jurnal Kependidikan, no. Vol 5 No 1 (2017) (2017): 10–19. http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/1238.

Khotimah, Husnul. “Internalisasi Moderasi Beragama dalam Kurikulum Pesantren.†Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam; Vol 1, No 1 (2020): Maret 2020, 2020. http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/rabbani/article/view/3008.

Killian, Nursinita. “Peran Teknologi Informasi Dalam Komunikasi Antar Budaya Dan Agama.†Jurnal Dakwah Tabligh 15, no. 2 (2014): 159–76.

Kim, Young Y. Intercultural Transformation." In Becoming Intercultural: An Integrative Theory of Communication and Cross-Cultural Adaptation. Thousand Oaks: CA: SAGE Publications, Inc., 2001. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4135/9781452233253.n10. Chicago.

MA Muhammad; Rizal, Muhammad, Najmuddin; Iqbal. “Model Pendidikan Akhlaq Santri Di Pesantren Dalam Meningkatkan Akhlaq Siswa Di Kabupaten Bireuen.†Nadwa, no. Vol 12, No 1 (2018): Islamic Education and Peace (2018): 89–116. https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/view/2232/pdf.

Machsun, Toha. “Pendidikan Adab, Kunci Sukses Pendidikan.†EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, no. Vol 6 No 2 (2016): Desember (2016): 102–13. http://ejournal.kopertais4.or.id/susi/index.php/elbanat/article/view/2885.

Marpaung, Enrico, Luthfi Adrian, Nisa Asror, and Sherina Putri. Pandemi COVID-19: Dampak Sosial-Ekonomi, Tantangan, Dan Potensi Solusi (Sudut Pandang Sosiologis), 2020. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.35252.68483.

Maryamah, Maryamah. “Pendidikan Islam Masa Dinasti Abbasiyah.†Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, no. Vol 1 No 1 (2015): Jurnal Tadrib Pendidikan Agama Islam (2015): 47–65. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/Tadrib/article/view/1036.

Matrapi, Matrapi. “Tipologi Pemikiran Pendidikan Islam (Membangun Sebuah Paradigma Pendidikan Yang Mampu Menjadi Wahana Bagi Pembinaan Dan Pengembangan Peserta Didik).†Islamuna: Jurnal Studi Islam, no. Vol 5, No 1 (2018) (2018): 1–15. http://ejournal.stainpamekasan.ac.id/index.php/islamuna/article/view/1822.

Moordiningsih, Dr. “Islamophobia Dan Strategi Mengatasinya.†Buletin Psikologi, no. Vol 12, No 2 (2004): Desember (2004). http://journal.ugm.ac.id/buletinpsikologi/article/view/7470.

Mubarok Diaz Gandara, Ahmad Agis; Rustam. “Islam Nusantara: Moderasi Islam di Indonesia.†Journal of Islamic Studies and Humanities, no. Vol 3, No 2 (2018): Journal of Islamic Studies and Humanities (2018): 153–68. http://journal.walisongo.ac.id/index.php/JISH/article/view/3160.

Muhakamurrohman, Ahmad. “Pesantren: Santri, Kiai, dan Tradisi.†Ibda` : Jurnal Kajian Islam Dan Budaya, no. Vol 12 No 2 (2014): Juli 2014 (2014): 109–18. http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/ibda/article/view/440/395.

Mujab, M. “Studi Konstruksi Historis Pendidikan Islam Era Klasik Hingga Modern.†El-Hikmah, no. el-hikmah (Vol X, No 1 (2012): 07-2012). http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/elhikmah/article/view/2264/pdf.

Mukhibat, Mukhibat. “Meneguhkan Kembali Budaya Pesantren dalam Merajut Lokalitas, Nasionalitas, dan Globalitas.†KARSA: Journal of Social and Islamic Culture, no. Vol 23, No 2 (2015): Islam, Budaya, dan Pesantren (2015): 177–92. http://ejournal.stainpamekasan.ac.id/index.php/karsa/article/view/717.

Mukodi, Mukodi. “Pesantren dan upaya deradikalisasi agama.†Walisongo, no. Vol 23, No 1 (2015): “Pendidikan dan Deradikalisasi Agama†(2015): 89–112. http://journal.walisongo.ac.id/index.php/wali/article/view/378.

Mursalin Ibnu, Ayub; Katsir. “Pola Pendidikan Keagamaan Pesantren Dan Radikalisme: Studi Kasus Pesantren-Pesantren Di Provinsi Jambi.†Kontekstualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, no. Vol 25, No 2 (2010) (2010). http://e-journal.iainjambi.ac.id/index.php/kontekstualita/article/view/20.

Mursyid, Ali. “Pendidikan Nilai-Nilai Kebangsaan Di Pesantren : Riset Di Pesantren Ashidiqiyah Jakarta Barat.†MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, no. Vol 3, No 2 (2018) (2018): 125–56. http://pps.iiq.ac.id/jurnal/index.php/MISYKAT/article/view/62.

Nadia, Zunly Nadia. “Perilaku Keagamaan Komunitas Muslim (Pemahaman Hadis Dalam NU Dan Salafi Wahabi Di Indonesia).†Jurnal Living Hadis, no. Vol 2, No 2 (2017) (2017): 141–77. http://ejournal.uin-suka.ac.id/ushuluddin/Living/article/view/0202-01.

Napitupulu, Dedi, and Syawal Fahmi. “Pendidikan Islam Muslim Minoritas (Kasus Di Eropa Barat).†Belajea; Jurnal Pendidikan Islam 5 (May 22, 2020): 37. https://doi.org/10.29240/belajea.v5i1.938.

Nurkholipah, Nurkholipah. “Pengaruh Penyuluhan Agama Islam Terhadap Kesadaran Beragama Kepada Masyarakat.†Irsyad : Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, Dan Psikoterapi Islam, no. Vol 5 No 3 (2017): Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam (2017): 287–310. https://jurnal.fdk.uinsgd.ac.id/index.php/irsyad/article/view/894/218.

Nurmadiah, Nurmadiah. “Kurikulum Pendidikan Agama Islam.†Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban, no. Vol 2, No 2 (2014) (2014). http://ejournal.fiaiunisi.ac.id/index.php/al-afkar/article/view/93.

Purnamasari, Nia Indah. “Konstruksi Sistem Pendidikan Pesantren Tradisional Di Era Global; Paradoks Dan Relevansi.†EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, no. Vol 6 No 2 (2016): Desember (2016): 73–91. http://ejournal.kopertais4.or.id/susi/index.php/elbanat/article/view/2883.

Rofik, Rofik. “Nilai Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Dalam Kurikulum Madrasah.†Jurnal Pendidikan Agama Islam, no. Vol 12 No 1 (2015): Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol. 12 No. 1 Juni 2015 (2015): 15–30. http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/jpai/article/view/870.

Rofiq, Nur. “Telaah Konseptual Implementasi Slogan Hubb Al-Wathan min Al-Iman KH. Hasyim Asy’ari dalam Pendidikan Karakter Cinta Tanah Air.†Jurnal keluarga sehat sejahtera, no. Vol 16, No 32 (2018): Jurnal Keluarga Sehat Sejahtera (2018): 44–52. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jkss/article/view/11924.

Rohmadi, Syamsul Huda. “Pendidikan Islam Inklusif Pesantren ( Kajian Historis - Sosiologis Di Indonesia ).†FIKROTUNA, no. Vol 5 No 1 (2017): Juli 2017 (2017). http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/fikrotuna/article/view/2949.

Rozak, Abd. “Al-Quran, Hadis, dan Ijtihad Sebagai Sumber Pendidikan Islam.†Fikrah : Journal of Islamic Education, no. Fikrah: Journal of Islamic Education, Vol. 2 No.2 December 2018 (2018): 85–101. https://www.jurnalfai-uikabogor.org/index.php/fikrah/article/view/403/pdf.

Said, Colle. “Paradigma Pendidikan Dalam Perspektif Surah Al-Alaq Ayat 1-5.†Hunafa: Jurnal Studia Islamika, no. Vol 13, No 1 (2016): Studi Al-Qu'ran (2016): 91–117. http://www.jurnalhunafa.org/index.php/hunafa/article/view/415.

Sakti Irawan; Nurmalisa, Yunisca, Muhammad Bimo; Suntoro. “Peranan Pesantren Dalam Menumbuhkan Wawasan Kebangsaan Kepada Santri.†Jurnal Kultur Demokrasi, no. Vol 5, No 12 (2018): Jurnal Kultur Demokrasi (2018). http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JKD/article/view/16557.

Saputra, Inggar. “Resolusi Jihad : Nasionalisme Kaum Santri Menuju Indonesia Merdeka.†Jurnal Islam Nusantara, no. Vol 3, No 1 (2019): Islam dan Humanisme (2019): 205–37. http://jurnalnu.com/new/index.php/as/article/view/128.

Sindi Reni; Puspapertiwi, Sheiffi, Hanan Qisthina; Windiani. “11. Analisis Perilaku Kejahatan Terorisme Osama Bin Laden.†Journal of International Relations, no. Volume 2, Nomor 4, Tahun 2016 (2016): 93–98. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jihi/article/view/13413/12970.

Sodikin, R Abuy. “Konsep Agama dan Islam.†ALQALAM, no. Vol 20 No 97 (2003): April-June 2003 (2003): 1–20. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/alqalam/article/view/643.

Syafe’i, Imam. “Pondok Pesantren: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter.†Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, no. Vol 8, No 1 (2017): Al-Tadzkiyyah : Jurnal Pendidikan Islam (2017): 61–82. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/tadzkiyyah/article/view/2097.

Tolib, Abdul. “Pendidikan di Pondok Pesantren Modern.†Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, no. Vol 2 No 1 (2015): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam (2015): 60–66. https://jurnal.faiunwir.ac.id/index.php/Jurnal_Risalah/article/view/12.

Wasito, Wasito. “Respon Barat Terhadap Islam Sebagai Sumber Peradaban.†Jurnal Pemikiran Keislaman, no. Vol 24 No 2 (2013): Jurnal Tribakti (2013). http://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/tribakti/article/view/174.

Widiani, Desti. “Konsep Pendidikan dalam Perspektif Al-Qur'an.†Murabby: Jurnal Pendidikan Islam, no. Vol 1, No 2 (2018): Murabby Vol. 1 No. 2 September 2018 (2018): 185–96. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/murabby/article/view/321.

Wirian, Oktrigana. “Kewajiban Belajar dalam Hadis Rasulullah SAW.†Jurnal Sabilarrasyad, no. Vol 2, No 2 (2017): Sabilarrasyad: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan (2017). http://jurnal.dharmawangsa.ac.id/index.php/sabilarrasyad/article/view/130.

Downloads

Published

2020-12-31