ORIENTASI MORAL DENGAN PENDEKATAN KEAGAMAAN DALAM SUPERVISI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

Authors

  • Husni Adabi Pascasarjana Universitas Hasyim Asy’ari

DOI:

https://doi.org/10.33752/jiep.v2i2.3789

Keywords:

Moral Orientation, Religious, Supervision, Teacher, Islamic education

Abstract

The objectives of this study are, 1) To explain educational supervision in moral orientation by educators using a religious approach. 2) Explain the importance of moral orientation that must be done by educators to students. 3) To find out the efforts made by educators in increasing the ability and implementation of moral orientation with a religious approach. 4) To find out about the weaknesses of Islamic religious education in Indonesia today so that educators can better anticipate and improve this. 5) To know a comprehensive approach to learning Islamic religious education.

Keywords: Moral Orientation, Religious, Supervision, Teacher, Islamic education.

 

Abstrak

Tujuan dalam penelitian ini adalah, 1) Menjelaskan mengenai supervisi pendidikan dalam orientasi moral yang dilakukan pendidik dengan menggunakan pendekatan keagamaan. 2) Menjelaskan pentingnya orientasi moral yang harus dilakukan pendidik kepada peserta didik. 3) Untuk mengetahui upaya-upaya yang dilakukan pendidik dalam meningkatkan kemampuan dan pelaksanaan orientasi moral dengan pendekatan keagamaan. 4) Untuk mengetahui tentang kelemahan pendidikan agama Islam di Indonesia sekarang ini agar pendidik lebih dapat mensiasati dan memperbaiki hal tersebut. 5) Untuk mengetahui pendekatan pembelajaran pendidikan agama Islam secara komprehensif.

KataKunci: Orientasi Moral, Keagamaan, Supervisi, Guru, Pendidikan Agama Islam.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Husni Adabi, Pascasarjana Universitas Hasyim Asy’ari

Alumni Magister

References

Piet, A. Sahertian dan Frans Mataheru. (1961). Prinsip Dan Teknik Supervisi Pendidikan. Surabaya: USAHA NASIONAL.
Tilaar, H.A.R. (2002). Membenahi Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta.
Etek, Yurnalis. (2008). Supervisi Akademik dan Evaluasi Pengajaran. Jakarta: Transmisi Media.
Romayulis, Samsul Nizar. (2009). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mutiara.
Muslih, Moh, Wan Hasmah Wan Mamat. (2009). “Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Secara Komprehensif”. FORUM TARBIYAH. Vol. 7, No. 1.
Al Amin, Habibi. "Penciptaan Adam; Mendialogkan TafsiR Marah Labid dengan Teori Keadilan Gender." An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial 1.1 (2014): 17-44.
Al Amin, Habibi. "Tafsir Sufi Lata’ if al-Isyarat." SUHUF 9.1 (2016): 59-77.
Taufiqurrahman, Zaky Fajar, and Habibi Al Amin. "Desain Pembelajaran Literasi Kitab Kuning Melalui Metode Sorogan dalam Meningkatkan Pemahaman Agama Islam." Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia 6.2 (2021): 1467-1474.
Al Amin, Habibi. "Guardians Concept in Qur'an Perspective." Shakhsiyah Burhaniyah: Jurnal Penelitian Hukum Islam 6.1 (2021): 95-114.
Sadiyah, Meidatus, and Habibi Al Amin. "Nilai-nilai Pendidikan Akhlak dalam Sepuluh Perintah Allah (Telaah Tafsir Surah Al-An’am dan Al-Isra’)." Intizam, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5.2 (2022): 1-21.

Downloads

Published

2022-09-30