PELATIHAN PRAKTIKUM VIRTUAL FISIKA MENGGUNAKAN MEDIA PHET SIMULASI

Authors

  • Nur Muflihah Universitas Hasyim Asy'ari
  • Fatma Ayu N.F.A Universitas Hasyim Asy'ari
  • Minto Universitas Hasyim Asy'ari
  • Sumarsono Universitas Hasyim Asy'ari

Abstract

Abstract

 

The availability of practicum facilities or media has an important role in its implementation, but this is an obstacle for SMK 10 November Jombang so that an alternative virtual practicum learning media is needed. PhET can be used as a solution to overcome these problems. This PhET application aims to provide convenience to physics instructors/teachers in delivering learning material, especially in terms of practicum. PhET also functions to facilitate understanding of material, especially material related to the real world and needs to be practiced in the laboratory. The implementation of this service aims to see the effectiveness of practicum implementation, especially in physics subjects. Based on the survey results, it was shown that 45.9% were satisfied with the results of the training and most of the participants considered the need for activities like this to be carried out to help students understand physics material both theoretically and practically. The result is that 62.2% stated that it was very important that PhET learning media based on the physics subject's virtual lab matched the needs of students at SMK 10 November Jombang

 

Keywords: PhET simulation, Physics, Virtual Practicum

Abstrak

Ketersediaan fasilitas atau media praktikum memiliki peran penting dalam pelaksanaanya, namun hal ini menjadi kendala bagi SMK 10 Nopember Jombang sehingga diperlukan suatu alternatif media pembelajaran praktikum secara virtual. PhET dapat digunakan sebagai salah satu solusi untuk mengatasi permasalahan tersebut. Aplikasi PhET ini bertujuan untuk memberikan kemudahan kepada para pengajar/guru fisika dalam menyampaikan materi pembelajaran terutama dalam hal praktikum. PhET juga berfungsi untuk memudahkan pemahaman materi khususnya materi-materi yang berkaitan dengan alam nyata dan perlu dipraktekkan di laboratorium. Pelaksanaan pengabdian ini bertujuan untuk melihat efektifitas pelaksanaan praktikum terutama pada mata pelajaran fisika. Berdasarkan hasil survei menunjukkan 45,9% merasa puas dengan hasil pelaksanaan pelatihan dan sebagian besar peserta menganggap perlunya kegiatan seperti ini dilakukan untuk membantu siswa dalam memahami materi fisika baik secara teori dan praktek. Hasilnya 62,2% menyatakan sangat penting, media pembelajaran PhET berbasis virtual lab mata pelajaran fisika memiliki kesesuaian dengan kebutuhan siswa di SMK 10 Nopember Jombang

 

Kata kunci: PhET simulasi, Fisika, Virtual Praktikum

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-11-25

How to Cite

Nur Muflihah, Fatma Ayu N.F.A, Minto, & Sumarsono. (2023). PELATIHAN PRAKTIKUM VIRTUAL FISIKA MENGGUNAKAN MEDIA PHET SIMULASI . Prosiding Seminar Nasional Sains, Teknologi, Ekonomi, Pendidikan Dan Keagamaan (SAINSTEKNOPAK), 6(1). Retrieved from https://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/SAINSTEKNOPAK/article/view/4840