LIVING VALUE DALAM KEHIDUPAN PONDOK PESANTREN SALAF TARBIYATUN NASYI’IN PACULGOWANG

  • Iva inayatul ilahiyah Universitas Hasyim Asy'ari, Jombang, Indonesia
  • M. Nur Salim Universitas Hasyim Asy'ari, Jombang, Indonesia
  • Aida Arini Universitas Hasyim Asy'ari, Jombang, Indonesia
Keywords: Living Value, Islamic Boarding School

Abstract

Education is an instrument in cultivating the value of tolerance. The focus of this research is Living value in the life of Pondok Pesantren Salaf Tarbiyatun Nasyi'in Paculgowang. This type of research uses a descriptive qualitative approach. Data collection from this study contains data quotations to provide an overview of the presentation of the report. Data comes from, field notes, interview manuscripts, photos, personal documents, etc. The results of the observations show that the planting of pesantren living values ​​is carried out in 3 stages, namely Aqidah, worship, and morals.

References

Agama RI, Departemen. Al-Qur’an dan terjemahnya. Jakarta: Mekar Surabaya. 2002

Anwar, Rosihon. Aqidah Akhlak. Pustaka setia. 2008

Abdul Khalik, dkk., Pemikiran Pendidikan Islam, Jogjakarta: Pustaka Pelajar, 1999

Ali Abdul Halim Mahmud, Akhlak Mulia, Jakarta Gema Insani , 2004.

Ali Maschan Moesa, Nasionalisme KIAI Yogyakarta: PT LKIS Pelangi Aksara, 2007

Anin Nurhayati, Inovasi kurikulum, Telaah pengembangan kurikulum pesantren ,Yogyakarta, Teras, 2010.
bin Abdurrahman Bin Shalih bin Alu Basaam, Abdullah. Syarah Hadits Hukum Bukhari Muslim , TerjaMab. Jakarta: Pustaka Assunnah. 2012

bin Abdurrahman, Syekh Khalid. Cara Islam Mendidik Anak. Yogyakarta, ad-Dawa. 2006

Darojad, Zakiyah, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta, Bumi aksara 2004.

Dhofier, Zamakhsyari, Tradi Pesantren; Studi Tentang Pandangan Hidup Kiai. Jakarta. LP3ES, 1994.

ibn Ismail ibn Ibrahim ibnBardarbah Al-Bukhari, Abi Abdillah Muhammad . Shahih Bukhari Jilid II. Beiruth: DaarulFikr, 2001.

Ihsan, Fuad, Dasar-Dasar Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta. 2008.

Imron Arifin , kepemimpinan kiai dalam perubahan manajemen pondok pesantren : Kasus ponpes Tebuireng Jombang, Yogyakarta, CVAditya Media, 2010.
Kompri, Manajemen dan Kepemimpinan Pondok Pesantren (Jakarta: Prenada Media Group, 2018.

Muhaimin Azzet, Akhmad. Urgensi Pendidikan Karakter Di Indonesia: Revitalisasi Pendidikan Karakter terhadap Keberhasilan Belajar dan Kemajuan Bangsa. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media. 2014.

Muhammad, Nurruddin. Pendidikan anti korupsi : Strategi Internalisasi nilai-nilai islamdalam menumbmbuhkan kesadaran anti korupsi disekolah . Yogyakarta : Ar-Ruzz Media. 2014.

Muhammad Alim, Pendidikan Agama Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.
Nasih Ulwan , Abdullah, Pendidikan anak dalam islam, terj Arif rahman Hakim, Cetak X Sukoharjo . Insan Kamil: Solo, 2017.

Purwanto, Ngalim. Prinsip-Prinsip dan Tehnik Evaluasi Pengerjaan. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya. 2006.

Qodir,Zuly. Perspektif Sosiologi Tentang Radikalisasi Agama Kaum Muda, Dalam Maarif: Arus Pemikiran Islam dan Sosial. Vol. 8. No. 1 Juli. Jakarta: Maarif Institute. 2013.

Rozak, Abdul.. Aqidah Akhlak. Bandung: Pustaka setia. 2008

Suryabrata, Sumardi. Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Grafindo Persada. 1998
Suwito, Filsafat Pendidikan Akhlak Ibnu Maskawaih, Yogyakarta :Belukar, 2004
Syafiq, Hamis. Pengantar Studi Islam. Surabaya: UIN Sunan Ampel press. 2013

Thaib Raya Bin musda’ dan Zainal Abidin, Ahmad.. Fiqh madzhab syafi’i. Bandung: CV Pustaka Setia. 2007

Tilman, Diane. Living Values activities to your adults, pendidikan nilai untuk kaum Dewasa muda. Jakarta: Grasindo, 2004.
TM, Fuaduddin, Diversifikasi Pendidikan Pesantren: Tantangan dan Solusi. Jurnal Edukasi. Puslitbang Pendidikan Agama dan Keagamaan Badan Litbang dan Diklat Depag RI, 2007.
Published
2020-01-01
Section
Articles