PENGGUNAAN PERPUSTAKAAN DALAM PROGRAM GERLIMA DI MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI (MTSN) 1 JOMBANG

  • Riza Umami Nasucha Univesitas Hasyim Asy’ari, Jombang, Indonesia
  • Imam Muslih Univesitas Hasyim Asy’ari, Jombang, Indonesia
  • Shobihus Surur Univesitas Hasyim Asy’ari, Jombang, Indonesia
Keywords: Madrasah Literacy Movement, Program, library, Students.

Abstract

The literacy movement program promoted by the Ministry of
Education and Culture aims to inspire the public, especially students, to come
read books in the library. This study aims to determine the use of libraries in the
madrasa literacy movement program in MTsN 1 Jombang but also aims to foster
the interest and enthusiasm of students in literacy activities, especially reading in
the library. The research approach uses descriptive qualitative, and the type of
research is a case study. Data collection techniques used are observation,
interviews, and documentation. Data analysis using models from Miles and
Huberman consisted of data reduction, data presentation, and conclusion making.
The results of the study explained that in attracting students' enthusiasm
regarding the use of libraries a madrasa literacy movement program was created.
The program implemented at MTsN 1 Jombang is the reading activity program
in the library and the GERLIMA (Madrasah Literacy Movement) program. In
the program, students are encouraged to carry out literacy activities in the library.

References

Ahmadi, Farid dan Hamidulloh.Media Literasi Sekolah Teori dan Praktik.
Semarang: CV Pilar Nusantara, 2018.
Antoro, Billy.Gerakan Literasi Sekolah Dari Pucuk Hingga Akar Sebuah
Refleks. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan
Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2017.
Anwar, Sudirman, Said Maskur dan Muhammad Jailani. Manajemen
Perpustakaan. Riau: PT Indragiri Dot Com, 2019.
Darmadi, Hamid. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Penerbit
Alfabeta, 2011.
Darmono.Perpustakaan Sekolah Pendekatan Aspek Manajemen dan Tata
Kerja. Jakarta: Grasindo, 2007.
Dewayani,Sofie.Merayakan Literasi Menata Masa Depan. Jakarta:
Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 2017.
Hayat, Bahrul dan Suhendra Yusuf. Mutu Pendidikan. Jakarta: Bumi
Aksara, 2010. Kemendikbud. Panduan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Menengah
Pertama. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan
Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2016.
Nofriansyah, Deny. Penelitian Kualitatif Analisis Kinerja Lembaga
Pemberdayaan Masyarakat Kelurahan. Yogyakarta: Deepublish,
2018.
Novriliam, Rio. “Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Sebagai Pusat
Sumber Belajar Di Sekolah Dasar Negeri 23 Painan Utara”,
Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan. Volume:1. No. 1,
2012.
Nurdin, Ismail dan Sri Hartati.Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya:
Media Sahabat Cendekia, 2019.
Rahim,Farida.Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi
Aksara, 2008.
Rukajat,Ajat.Pendekatan Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: CV Budi
Utama, 2018.
Satgas Gerakan Literasi Sekolah Kemendikbud. Desain Induk Gerakan
Literasi Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar
dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan,
2019.
Sodihan.Perpustakaan Sebagai Jantung Lembaga Pendidikan. Banyuwangi:
LPPM Institut Agama Islam Ibrahimy Genteng Banyuwangi,
2019.
Sugiarto,Eko.Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif Skripsi dan Tesis.
Yogyakarta: CV Solusi Distribusi, 2015.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2017.
Syukur, Fatah. Teknologi Pendidikan. Semarang: RaSAIL Media Group,
2008.
Tokan,P. Ratu Ile.Manajemen Penelitian Guru. Jakarta: PT Grasindo,
2016.
Wandasari, Yulisa. “Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS)
Sebagai Pembentuk Pendidikan Karakter”, Jurnal Manajemen,
Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan.Volume:1. No. 1, 2017.
Published
2020-07-01
Section
Articles