PENGARUH PENERAPAN MEDIA BINGO GAMES TERHADAP PEMBELAJARAN AL-QUR’AN HADITS DI KELAS IV MI DARUSSALAM SUMBERMULYO JOMBANG

Jurnal Ilmu Pendidikan

Authors

  • Maidatur Rizqon Ni'mah
  • Evita widiyati

Keywords:

Media Bingo Games, Learning Al-Qur'an Hadith

Abstract

This article discusses the effect of the application of Bingo games media on learning Al-Qur'an Hadith, aims to determine 1) the application of bingo games media in learning Al-Qur'an Hadith, 2) the effect of the application of bingo games media on learning Al-Qur ' an Hadith. This study used a quantitative approach with a true experimental design, researchers used the Mann Whitney Test hypothesis test. The results show that: 1) the application of bingo games media is in accordance with what has been prepared in the Learning Implementation Plan (RPP), 2) there is an effect of the application of bingo games media on learning Al-Qur'an Hadith in class IV MI Darussalam Sumbermulyo Jombang with a sign value obtained 0.032.

Keywords: Media Bingo Games, Learning Al-Qur'an Hadith

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, dkk., Penerapan Metode Permainan Bingo untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar dalam Pembelajaran Kosa Kata Benda Bahasa Inggris Kelas IV Sekolah Dasar, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1 (Juni, 2019)

Hosna Rofiatul dan Samsul, Melejitkan Pembelajaran dengan Prinsip-prinsip Belajar, (Malang: Intelegensia Media, 2015)

Khaeruddin, Ilmu Pendidikan Islam, (Makassar: Yayasan Fabiah, 2002)

Malik, Oemar H., Pendidikan Guru Berdasarkan Kompetensi, (Bandung:Bumi Aksara, 2002)

Pedoman Khusus Pengembangan Silabus Madrasah Ibtidaiyah, (Jakarta: Timur Putra Mandiri, 2006)

Pemerintah RI, Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003, Sistem Pendidikan Nasional, (Jakarta: Sinar Grafika, 2003)

Pertiwi, Penerapan Pembelajaran Aktif Metode Permainan Bingo untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika Siswa Kelas III SDN Tunas Mekar, Jurnal PGSD, 3(April, 2014)

Rusman, Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, (Jakarta: Kencana, 2017)

Silberman, Melvin L., Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif, (Bandung: Nusamedia dan Nuansa, 2012)

Sugiyono, Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan

R &D, (Bandung: Alfabeta, 2015)

Sukmadinata, Nana Syaodih, Landasan Psikologis Proses Pendidikan, (Bandung: Rosdakarya, 2005)

Tirtarahardja Umar dan S.L. La Sulo, Pengantar Pendidikan, (Jakarta: Rineka Cipta, 2008)

Published

2020-09-22