PENGEMBANGAN KEMAMPUAN BERBAHASA ARAB BERBASIS TOAFL (TEST OF ARABIC AS A FOREIGN LANGUAGE) MELALUI PENDAMPINGAN DAN PELATIHAN DI UNIVERSITAS HASYIM ASY’ARI TEBUIRENG

Authors

  • Fathur Rohman FAKULTAS AGAMA ISLAM UNHASY TEBUIRENG JOMBANG
  • Moh. Arif Setyabudi FAKULTAS AGAMA ISLAM UNHASY TEBUIRENG JOMBANG
  • Mahmud Fauzi FAKULTAS AGAMA ISLAM UNHASY TEBUIRENG JOMBANG

Abstract

Abstract: The article is aimed at describing the development of Arabic-based TOAFL (Test
of Arabic As A Foreign Language) Arabic skills through mentoring and training. With PAR
(Participatory Action Research) method, the researcher prepares the PAR stages in order to
overcome difficulties and develop students' Arabic language skills. Documentation and
observation become the main techniques of data collection, and the technique of descriptive
analysis into a way of describing the results narratively. The results of this study: First, the
participants and the training can understand the various types or models of problems
contained in the TOAFL test; secondly, the assistant participants can understand various
tricks to answer the questions contained in the TOAFL test (Test of Arabic as a Foreign
Language); The three assisted participants can improve the ability of the students of Hasyim
Asy'ari University in mastering Arabic skills

Keywords: TOAFL, Evaluation, Learning Arabic

 

Abstrak: Artikel bermaksud membahas pengembangan kemampuan berbahasa Arab
berbasis TOAFL (Test of Arabic As A Foreign Language) melalui pendampingan dan
pelatihan. Dengan metode PAR (Participatory Action Reseach), peneliti menyusun tahapan
PAR dalam rangka mengatasi kesulitan dan mengembangkan kemampuan berbahasa Arab
mahasiswa. Dokumentasi dan pengamatan menjadi teknik utama pengumpulan data, dan
teknik analisis deksriptif menjadi cara menggambarkan hasil secara naratif. Hasil dari
penelitian ini: pertama, para peserta dampingan dan pelatihan dapat memahami berbagai
macam jenis atau model soal yang terdapat dalam tes TOAFL, kedua, Peserta dampingan
dapat memahami berbagai macam trik untuk menjawab soal-soal yang terdapat dalam test
TOAFL (Test of Arabic as a Foreign Language); Ketiga Peserta dampingan dapat
meningkatkan kemampuan mahasiswa Universitas Hasyim Asy’ari dalam menguasi
kemampuan keterampilan bahasa Arab

Kata Kunci: TOAFL, Evaluasi, Pembelajaran bahasa Arab

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2019-01-15

Issue

Section

Artikel