PEMBELAJARAN DARING YANG INTERAKTIF DI ERA NEW NORMAL

Authors

  • Nihayatus Sa’adah Universitas Hasyim Asy'ari

DOI:

https://doi.org/10.33752/abidumasy.v1i2.990

Keywords:

Pembelajaran Daring, Pembelajaran Interaktif

Abstract

Abstract:COVID-19 outbreak had changed the order of social life in Indonesia. As school is
shutting down, many teachers face the hardship to observe the students’ activity. Many students
seen active by online but they didn’t give their best effort to join the learning process. One way
could be used to overcome this problem is by conducting the interactive learning process that
enabled the realtime interaction between teacher and students. This community service activity
was held in SMP Al Furqan MQ located in Tebuireng that involving 33 participants. The used
method was lecturing dan direct implementation. This training enhanced the participants’
information and insight so it could be used in online learning process.
Keywords: Online learning process, interactive learning process
Abstrak: Wabah COVID-19 banyak mengubah tatanan kehidupan bermasyarakat di Indonesia.
Dengan ditiadakannya cara tatap muka dalam sistem pembelajaran di sekolah, guru memiliki
kesulitan untuk memantau aktivitas siswa. Sering terjadi siswa aktif secara maya namun pada
kenyataannya siswa tidak mengikuti proses pembelajaran. Salah satu cara yang bisa digunakan
untuk mengatasi masalah tersebut adalah dengan mengadakan pembelajaran daring yang
memungkinkan adanya interaksi antara guru dan siswa. Pelaksanaan kegiatan Pengabdian kepada
Masyarakat ini dilakukan di SMP Al Furqan MQ Tebuireng dengan total 33 peserta. Metode yang
digunakan adalah pelatihan dan praktik. Pelatihan ini dapat menambah informasi dan wawasan
guru yang nantinya bisa dipakai dalam pembelajaran daring di sekolah ini.
Kata Kunci: Pembelajaran Daring, Pembelajaran Interaktif

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2020-10-18